Regulamin Rady Rodziców


Regulamin Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 2 w Kętach

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

 

§1

Niniejszy regulamin zostaje uchwalony na podstawie art. 53 ust 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2019r. poz. 1148 z późn. zm.) oraz na podstawie statutu Szkoły Podstawowej nr 2 w Kętach i określa cele, zadania oraz organizację Rady Rodziców.

 

§2

Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły.
Rada Rodziców współpracuje z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim oraz organizacjami działającymi w szkole, których celem jest wspieranie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
Terenem działania Rady jest budynek szkoły oraz inne miejsca, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

Rozdział II

Cele Rady Rodziców

§3

Celem Rady Rodziców jest:

Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi i samorządowymi oraz innymi organizacjami wspierającymi działalność statutową szkoły.
Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania i wychowania.
Prezentowanie wobec dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.

 

Rozdział III

Zadania i kompetencje Rady Rodziców

 

§4

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

 

 §5

Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:

gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania statutowej działalności szkoły i ustalanie szczegółowych zasad ich wydatkowania,
opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego programu nauczania,

uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- programu wychowawczego szkoły, obejmującego wszystkie, realizowane przez nauczycieli, treści i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do uczniów,

- programu profilaktyki, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,

Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego lub profilaktycznego program taki ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą. Program wychowawczy lub profilaktyczny ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
opiniowanie zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym,
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
opiniowanie – na wniosek dyrektora szkoły – podjęcia działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
opiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002r., nr 46, poz. 432 z późn. zm) oraz innych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

 

Rozdział IV

Uprawnienia Rady Rodziców .

 

 

§6

Rada Rodziców ma prawo w szczególności do:

dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego w szkole, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
występowania do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły,
delegowania swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora szkoły,
wyrażania pisemnej opinii o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego, przy czym brak takiej opinii nie wstrzymuje postępowania awansowego nauczyciela,
wnioskowania do dyrektora szkoły o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
wytypowania swojego przedstawiciela do komisji odwoławczej w związku z oceną pracy nauczyciela.

 

 

Rozdział V

Wybory do rad klasowych i Rady Rodziców

 

 

§7

Wybory do rad klasowych przeprowadza się corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdej klasy. Termin zebrania ustala dyrektor szkoły.
Rodzice zgromadzeni na zebraniu wybierają spośród siebie radę klasową liczącą co najmniej 3 osoby.
W wyborach do rad klasowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
Wybory do rad klasowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w jawnym głosowaniu spośród uczestników zebrania. Do komisji nie mogą wejść osoby kandydujące do rady klasowej.
Wybory odbywają się w głosowaniu, na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
Wybrani członkowie rady klasowej wyłaniają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i skarbnika klasowego.
Z przeprowadzonych wyborów rada klasowa sporządza protokół, który po podpisaniu przewodniczący przekazuje Radzie Rodziców.
Rada klasowa wybiera spośród siebie przynajmniej jednego przedstawiciela do Rady Rodziców szkoły.

 

Rozdział VI

Struktura i organizacja Rady Rodziców

 

 

§8

W skład Rady Rodziców wchodzi przynajmniej po jednym przedstawicielu poszczególnych rad klasowych.
Kadencja Rady trwa jeden rok.
Pracami Rady kieruje Zarząd, w którego skład wchodzą: przewodniczący, 1 zastępca przewodniczącego, księgowy, 4 skarbników, protokolant, 4 członków komisji rewizyjnej oraz min. 3 członków bez przypisanej funkcji.
Zarząd wybierany jest spośród przedstawicieli rad klasowych, w głosowaniu jawnym, na pierwszym zebraniu Rady Rodziców.
Zarząd wykonuje zadania i kompetencje Rady Rodziców pomiędzy jej zebraniami, z wyjątkiem tych, które są zastrzeżone dla Rady.
Do zadań Zarządu Rady Rodziców należy w szczególności:
bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców w okresie między zebraniami,
odbywanie zebrań w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące,
koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców,
zatwierdzanie planu działalności Rady Rodziców,
opracowywanie projektu planu finansowego (preliminarza wydatków) Rady na dany rok szkolny,
zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców wraz z wnioskami pokontrolnymi Komisji Rewizyjnej,
przygotowywanie projektów uchwał Rady,
opiniowanie wpływających podań o dofinansowanie i podejmowanie decyzji w sprawach wydatków w obecności Przewodniczącego i Księgowego, lub co najmniej 50% członków Zarządu działających z upoważnienia Przewodniczącego.
Zarząd Rady Rodziców zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących wpłat i przelewów.
Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentacji finansowej regulują odrębne przepisy.
W razie ustania członkostwa w Zarządzie przed upływem kadencji na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.
Rada Rodziców może odwołać Zarząd w całości i dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.

 

§9

Do zadań Przewodniczącego Rady należy:
organizowanie prac Rady Rodziców,
zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Rady i Zarządu,
opracowywanie projektu porządku zebrań,
kierowanie całokształtem prac Rady, w tym działalnością finansowo-gospodarcza,
współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady i włączanie ich do realizacji planu pracy,
podpisywanie uchwał Rady Rodziców,
monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał,
podpisywanie protokołów z zebrań Rady i Zarządu,
przekazywanie dyrektorowi szkoły opinii i wniosków opracowanych przez Radę,
reprezentowanie Rady na zewnątrz.

Zastępcy przewodniczącego Rady przejmują obowiązki przewodniczącego w razie jego nieobecności, wspierają go we wszystkich jego zadaniach, organizacyjnie przygotowują zebrania Rady i Zarządu.
Protokolant Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
Księgowy Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę, w szczególności:prowadzi na bieżąco dokumenty finansowe Rady,przedstawia, przynajmniej dwa razy do roku, pisemną informację dot. wydatkowania środków Rady – do wiadomości wszystkich rodziców szkoły.
Skarbnicy Rady są odpowiedzialni za pobieranie składek na Radę Rodziców.
Komisja rewizyjna, co najmniej raz w czasie swojej kadencji, dokonuje kontroli działalności Rady w zakresie: wykonywania planu finansowego Rady, prowadzenia rachunkowości, zgodności obrotu i sald na rachunku bankowym Rady z dokumentami, celowości i prawidłowości wydatków Rady.

 

§10

Przedstawiciel rady klasowej w Radzie Rodziców ma prawo do:
czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
składania wniosków i projektów uchwał,
udziału w pracach w stałych lub doraźnych komisjach powołanych przez Radę Rodziców.
Przedstawiciel rady klasowej w Radzie Rodziców zobowiązany jest do:
czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których został powołany,
nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły,
realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców.
W szczególnych przypadkach losowych członek Rady Rodziców może być zwolniony z udziału w zebraniu, za zgodą przewodniczącego.
Nieobecny członek Rady Rodziców na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.

 

 

§11

Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, a posiedzenia Zarządu Rady raz w miesiącu.
Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje dyrektor szkoły – w terminie do dnia 20 września danego roku szkolnego.
Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wyboru przewodniczącego Rady.
Posiedzenia Rady i Zarządu Rady zwołuje przewodniczący co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W przypadkach szczególnych przewodniczący może zwołać posiedzenie w trybie pilnym z pominięciem 7 dniowego wyprzedzenia.
Posiedzenia mogą być zwoływane w każdym czasie na wniosek 1/4 członków Rady oraz na wniosek dyrektora szkoły, rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.
W posiedzeniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział dyrektor szkoły, na zaproszenie Rady Rodziców.
Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w posiedzeniach.

 

§12

Rada Rodziców może podejmować uchwały we wszystkich sprawach dotyczących zakresu jej działalności, a Zarząd Rady w sprawach należących do jego właściwości.
Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej 50% członków Rady podczas pierwszego posiedzenia i 30% podczas następnych posiedzeń.
W przypadku braku odpowiedniej liczby członków Rady przewodniczący Rady wyznacza II termin posiedzenia – w takim wypadku quorum stanowi liczba członków Rady zgromadzona na posiedzeniu.

Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.
Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos Przewodniczącego Rady Rodziców.

 

§13

Z posiedzenia Rady Rodziców sporządza się protokół i listę obecności.
Protokół posiedzenia Rady powinien zawierać: numer, datę i miejsce zebrania, zatwierdzony porządek obrad, stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia, przebieg obrad, streszczenie wystąpień oraz wnioski, podpisy przewodniczącego i protokolanta oraz uchwały Rady w formie załączników.
Protokół z poprzedniego posiedzenia Rady przyjmowany jest przez Radę w głosowaniu jawnym na następnym posiedzeniu.
Protokoły Rady Rodziców przechowywane są u dyrektora szkoły.

 

Rozdział VII

Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców

 

 

§14

Fundusze Rady rodziców pochodzą z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł.
Wysokość dobrowolnej składki rodziców na następny rok szkolny Rada Rodziców uchwala do końca czerwca bieżącego roku szkolnego.
Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Zarząd Rady Rodziców ustala do końca października danego roku szkolnego. Stanowi on podstawę gospodarki finansowej Rady Rodziców i jest przyjmowany w formie uchwały przez ogół członków Rady.
Zarząd Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego, wyjątkowo, na podstawie uchwały Rady Rodziców, może postanowić o zmianie struktury wydatków przewidzianych w preliminarzu.
Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo-księgowymi.
W działalności finansowo-gospodarczej obowiązują zasady celowego, racjonalnego i oszczędnego gospodarowania środkami finansowymi.
Do podejmowania środków finansowych z konta Rady Rodziców upoważnieni są przewodniczący Rady i jeden z członków Zarządu, a także dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
Księgowy Rady przedstawia sprawozdanie z wydatkowania funduszy Rady za ubiegły rok szkolny do końca października nowego roku szkolnego.
Pisemne wnioski – wraz z uzasadnieniem – o przyznanie środków finansowych z funduszu Rady rodziców mogą składać: dyrektor szkoły, rada pedagogiczna lub nauczyciele, pedagog szkolny, samorząd uczniowski.
Rada Rodziców upoważnia dyrektora szkoły do podejmowania decyzji związanych z finansowaniem kosztów udziału uczniów w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych i innych przedsięwzięciach związanych z reprezentowaniem szkoły na zewnątrz.
Rada Rodziców może uchwalić nagrody w formie ustalonej przez Zarząd Rady Rodziców. stanowiące wyróżnienie na zakończenie roku szkolnego dla uczniów, bez względu na wyniki w nauce, za:
szczególną aktywność społeczną w działalności na rzecz szkoły i środowiska (aktywna praca w samorządzie uczniowskim, pomoc przy organizowaniu imprez szkolnych, wolontariat, wykazywanie się dużym zaangażowaniem, działalność charytatywna),
osiągnięcia w konkursach szkolnych (za zajęcie miejsca dającego awans do następnego etapu ),
wybitne osiągnięcia sportowe, artystyczne, sukcesy w zawodach lub konkursach na szczeblu rejonowym/powiatowym/wojewódzkim.
Szczegółowe tryb i warunki przyznawania nagród uchwali Zarząd Rady Rodziców.

 

 

Rozdział VIII

Ramowy preliminarz wydatków Rady Rodziców

 

 

§15

Środki pochodzące ze składki rodzicielskiej przeznaczane są w szczególności na:
pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin,dofinansowanie konkursów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym,
dofinansowanie kosztów wyjazdów uczniów na olimpiady, konkursy i zawody sportowe oraz inne cele związane z reprezentowaniem szkoły na zewnątrz,
nagrody rzeczowe dla wyróżniających się uczniów oraz zespołów artystycznych i sportowych,
cele klasowe np. wycieczki, wyjazdy itp. - zgodnie z zasadą proporcjonalności, tj. w wysokości 20% dobrowolnych wpłat dokonanych przez rodziców danej klasy (30% gdy wpłat dokonali rodzice wszystkich uczniów w danej klasie) – raz w roku szkolnym, przy czym rozliczenie wpłat z danej klasy następuje na koniec kwietnia danego roku szkolnego.
zakup książek, środków dydaktycznych, sprzętu RTV i komputerów,
zakup sprzętu gospodarczego, mebli i sprzętu sportowego.
Środki pochodzące z innych źródeł, niż dobrowolne składki rodziców, mogą być wydatkowane na:
finansowanie prac remontowo-modernizacyjnych,
inne cele sprzyjające realizacji działalności statutowej szkoły.
Sposób wydatkowania środków Rady Rodziców może w części być zależny od życzenia czy wskazania celów przez osoby lub organizacje wpłacające środki na rzecz Rady. W takim przypadku Zarząd Rady Rodziców nie może wydatkować środków na inne cele, bez uzyskania zgody ofiarodawców.

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

 

 

§16

Rada Rodziców używa podłużnej pieczątki i numeru konta.
Regulamin Rady wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane przez ogólne zebranie Rady Rodziców.